4-6
6-12
12-15
22/11/2018

2 tips για την εκπαιδευτική χρήση του Διαδικτύου

Πολλοί γονείς είναι διστακτικοί στην αγορά υπολογιστή ή τάμπλετ για τα παιδιά τους, γιατί ίσως δεν ξέρουν πώς να θέσουν όρια στη χρήση. Κι όμως, τα ηλεκτρονικά μέσα είναι ένα απαραίτητο εργαλείο εκπαίδευσης.

Ολοένα και περισσότερο ο υπολογιστής και το Διαδίκτυο αξιοποιούνται στην εκπαίδευση, και μάλιστα ορισμένες σχολικές μονάδες μπορεί να παραμερίζουν εντελώς το χαρτί προς χάριν της οθόνης, προσαρμοζόμενοι στις περιστάσεις των καιρών. Αναμένουμε ότι τα σημερινά παιδιά θα μεγαλώσουν σε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου η χρήση Η/Υ και Διαδικτύου δεν θα είναι επιθυμητό αλλά απαραίτητο εφόδιο.

Κι όμως πολλοί γονείς ανησυχούν βλέποντας το παιδί τους να περνά ώρες μπροστά στην οθόνη, ακόμα κι όταν αυτό γίνεται καθαρά για εκπαιδευτικούς λόγους.

Ο φόβος σε αυτή τη περίπτωση είναι υπερβολικός. Σε έρευνες της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο έχει φανεί ότι η χρήση Διαδικτύου και Η/Υ για μάθηση είναι απίθανο να συνδυαστεί με τον εθισμό σε Διαδίκτυο και Η/Υ.

Το παιδί που έχει μάθει να χρησιμοποιεί τα ψηφιακά μέσα ως εργαλεία για την επίτευξη ενός σκοπού είναι δυσκολότερο να παρουσιάσει στοιχεία προβληματικής χρήσης.

Συνεπώς, μένουμε ήσυχοι ως γονείς;

1. Χρειάζεται να υπάρχει καταγραφή τού με τι ασχολείται το παιδί στον Η/Υ, εάν είναι όντως μία εργασία για το σχολείο ή κάποιο διαδικτυακό παιχνίδι ή κάτι άλλο.

2. Είναι απαραίτητη η επαγρύπνηση έτσι ώστε η χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς να μην χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι και δικαιολογία που θα κάνει το παιδί να ζητάει δυσανάλογα ισχυρά ή και αχρείαστα τεχνολογικά μέσα. Π.χ. το παιδί δεν πρόκειται να κάνει μία αναζήτηση στο διαδίκτυο πιο αποτελεσματικά επειδή έχει μία πολύ ισχυρή κάρτα γραφικών ή το τελευταίο μοντέλο κινητού με πανίσχυρη κάμερα και μεγάλη ταχύτητα.

Χρειαζόμαστε μελλοντικούς πολίτες με ευχέρεια στη χρήση της τεχνολογίας και όχι απλούς καταναλωτές. Αυτός ο ρόλος πρέπει να ενισχυθεί με κατάλληλες στοχευμένες δραστηριότητες υποστηριζόμενες με Η/Υ και Διαδίκτυο, όχι με άσκοπη περιήγηση και απλή διασκέδαση. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, εάν το παιδί σας αποφασίσει να μάθει ένα μουσικό όργανο. Πώς θα το καταφέρει; Μέσα από τη συνεχή παρουσία του σε συναυλίες και κέντρα διασκέδασης ή με τη συστηματική εκμάθηση του οργάνου;

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και στην εκμάθηση της τεχνολογίας. Το παιδί χρειάζεται το «όργανο», εν προκειμένω τον υπολογιστή ή το τάμπλετ, αλλά και έναν σαφή διαχωρισμό μεταξύ εκμάθησης και διασκέδασης.