4-6
6-12

4 τρόποι για να "αλλάξουμε πίστα" 

Πώς μπορούμε οι γονείς να έρθουμε πιο κοντά στην ψηφιακή πραγματικότητα των παιδιών μας και πώς θα εξοικειωθούμε με την τεχνολογική τους πραγματικότητα;

Το χάσμα των γενεών φαντάζει κάποιες φορές απροσπέλαστο. Γνωρίζοντας ότι δεν είναι εφικτό να το καλύψουμε πλήρως, είναι βέβαιο ότι αξίζει να προσπαθήσουμε να κάνουμε μερικά βήματα μπροστά προσεγγίζοντας έτσι τα παιδιά μας, μια γενιά που κινείται με απίστευτους ρυθμούς εξέλιξης. 

1. Μοιραζόμαστε κοινό χρόνο στις οθόνες
- Υπάρχουν ηλεκτρονικά παιχνίδια που μπορούμε να παίξουμε μαζί με το παιδί μας όπως ένα απλό παιχνίδι υπομονής (π.χ. βρείτε τα κρυμμένα αντικείμενα, παζλ, Minecraft ή μία μεταφορά board game) έτσι ώστε να τονώνουμε την ροπή του προς ένα ήρεμο στυλ παιχνδιού με συγκέντρωση. 
- Χρήσιμα είναι και τα παιχνίδια που προσομοιάζουν σπορ (ποδοσφαιράκι/ μπάσκετ/ τένις) όπου θα έχουμε τους ‘ήρωες’ της πραγματικής ζωής σαν παίκτες και θα μπορούμε να συζητάμε για αυτούς και τις πραγματικές τους ομάδες και έξω από την τεχνητή πραγματικότητα.  
- Επίσης, μπορούμε να δούμε μαζί ένα διαδικτυακό σόου στο YouTube και να το σχολιάσουμε. 
2. Εκμεταλλευόμαστε τις δυνατότητες επικοινωνίας που δίνει η νέα τεχνολογία 
Οι ανάγκες της σύγχρονης ζωής πολλές φορές δεν μας επιτρέπουν να αφιερώνουμε όσο χρόνο θα θέλαμε στο τέλος της ημέρας για να μάθουμε πώς πέρασε το παιδί μας. Μπορούμε όμως να κρατάμε επαφή μαζί του και μέσα από video calls ή chat όταν είναι μακριά, κατά τη διάρκεια της ημέρας. Του λέμε τα νέα μας και πώς κυλάει η μέρα μας δείχνοντας ενδιαφέρον για τη δική του μέρα. 
Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο κρατάμε την επαφή με το παιδί μας αλλά κάνουμε και πρακτική εξάσκηση στις ικανότητες επικοινωνίας του. 
3. Εγκαθιστούμε χρήσιμες εφαρμογές 
Μέσα από αυτές μαθαίνουμε ποια apps χρησιμοποιεί το παιδί μας, με ποια άτομα έρχεται σε επικοινωνία, σε ποιο διαδικτυακό περιβάλλον ‘συχνάζει’, το περιεχόμενο στο οποίο εκτίθεται, την αργκό που χρησιμοποιεί με τους φίλους του. 
Είναι ευκολότερο από κάθε άλλη περίοδο στην ανθρώπινη ιστορία για έναν ενήλικα να δει πώς περνάει το παιδί του την ώρα του. Αυτό που χρειάζεται είναι να αφιερώσουμε σε αυτό ένα διάλειμμα της καθημερινότητάς μας και λίγη καλή διάθεση για κατανόηση του ψηφιακού κόσμου του παιδιού μας.
4. Εφαρμόζουμε όλοι μαζί ως οικογένεια τα όρια χρήσης του διαδικτύου και της οθόνης 
Βάζουμε σε ένα έπιπλο μακριά από τη τραπεζαρία τις συσκευές μας στο αθόρυβο πριν καθίσουμε στο οικογενειακό τραπέζι. Κλείνουμε την τηλεόραση όταν το παιδί θέλει κάτι να μας πει, ή όταν θέλουμε να το ρωτήσουμε κάτι σημαντικό. Θέτουμε σε λειτουργία πτήσης τα κινητά μας όταν βοηθάμε το παιδί με τις σχολικές υποχρεώσεις του. Αφήνουμε τις συσκευές το βράδυ να φορτίζουν σβηστές, σε έναν χώρο μακρυά από τις κρεβατοκάμαρες. 
Εάν κάτι από τα παραπάνω μάς είναι δύσκολο, ας σκεφτούμε ότι για το παιδί είναι δέκα φορές δυσκολότερο εφόσον μεγάλωσε και μεγαλώνει με τις συσκευές ως αναπόσπαστο κομμάτι της πραγματικότητάς του.