6-12
12-15

Παιδιά και Minecraft

Τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορεί να είναι η αγαπημένη ενασχόληση των παιδιών, οι γονείς όμως πρέπει να βρίσκονται σε επαγρύπνηση καθώς ελλοχεύει πάντα και ο κίνδυνος του εθισμού.

Παρά το γεγονός πως το Minecraft δεν είναι ένα παιχνίδι αποκλειστικά φτιαγμένο για παιδιά, εκατομμύρια το έχουν αγαπήσει, με το πάθος και τον φανατισμό που συχνά χαρακτηρίζει τις ηλικίες αυτές. Το παιχνίδι αυτό συναντάται πλέον παντού, ενώ η αφοσίωση των παιδιών αρχίζει και προκαλεί ερωτήματα και ενοχλήσεις σε πολλούς γονείς.

Προς τι, όμως, ο θόρυβος; Το Minecraft έχει συχνά αποκληθεί και online Lego, αν και η εμπειρία του παιξίματος είναι διαφορετική: Το Minecraft είναι ένα παιχνίδι κατασκευής που χρησιμοποιεί εικονικά τουβλάκια. Ο παίκτης πρέπει να αναζητήσει πρώτες ύλες όπως δέντρα, πέτρες, άμμο και κάρβουνο και να τα μετατρέψει σε πιο εκλεπτυσμένα υλικά, όπως πάγκους, γυαλί, εργαλεία κ.ο.κ. Ακόλουθα, η περιπέτεια ξεκινά μέσα σε ζούγκλες, ωκεανούς και ερήμους, όπου διάφορα τέρατα κυνηγούν τον παίκτη. Και όταν το παιδί βαρεθεί τον κόσμο που έφτιαξε, τον ανατινάζει και ξεκινάει από την αρχή.

Τα παιδιά προσελκύονται από το Minecraft, μιας και έχουν την ευκαιρία να γίνουν δημιουργικά σε ένα πολύχρωμο περιβάλλον, με λίγους και απλούς κανόνες. Η οπτική πρώτου προσώπου, τα τοποθετεί σε έναν κόσμο δικής τους δημιουργίας, στον οποίο έχουν τον πλήρη έλεγχο και αποφασίζουν πού θα ζήσουν, πότε θα φάνε και τι θα κάνουν. Χτίζουν τους δικούς τους ασφαλείς χώρους, γεγονός το οποίο τα ενθαρρύνει να περιηγηθούν στον "έξω" κόσμο και να ρισκάρουν. Βιώνουν την εμπειρία της περιπέτειας και την ελευθερία της ανακάλυψης. Τέλος, αποφασίζουν πότε θα καταστρέψουν αυτό που δημιούργησαν.

Κοντολογίς, το Minecraft είναι κάτι παραπάνω από ένα παιχνίδι για τα παιδιά – είναι ένας τρόπος έκφρασης. Αυτό όμως που το καθιστά συναρπαστικό, μπορεί να αποτελέσει ταυτόχρονα πρόβλημα, καθώς ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος του εθισμού στο παιχνίδι, με αρνητικά αποτελέσματα στην καθημερινότητα του παιδιού.

Εφόσον οι γονείς παρατηρήσουν τέτοια αρνητικά συμπτώματα στη συμπεριφορά του, οφείλουν να προστρέξουν, λαμβάνοντας κάποια μέτρα.

Καταρχάς, ο εξαρχής καθορισμός χρονικών ορίων είναι απαραίτητος. Σκεφτείτε τη λύση του να ζητήσετε από το παιδί να ολοκληρώσει πρώτα τις εργασίες και τα μαθήματά του πριν αρχίσει να παίζει, και επιμείνετε στην τήρηση των ορίων αυτών.

  • Επίσης, καθορίστε το μέγιστο χρονικό διάστημα παιχνιδιού. Σύμφωνα με στοιχεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής, τα παιδιά πρέπει να περιορίζονται σε 2-3 ώρες ενασχόλησης με ψηφιακά μέσα, τα οποία δεν πρέπει να βρίσκονται στην κρεβατοκάμαρα των παιδιών.
  • Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν πως εφόσον τα παιδιά παίζουν online, πιθανώς να συναντήσουν άλλους παίκτες που θα επιχειρήσουν επαφή μαζί τους. Θα πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά για την πιθανότητα αυτή, εξηγώντας τους πως δεν πρέπει να χρησιμοποιήσουν το πραγματικό τους όνομα ή να παράσχουν οιαδήποτε προσωπική πληροφορία, όπως διεύθυνση, σχολείο ή εργασία.
  • Τέλος, οι γονείς πρέπει κάποια στιγμή, να καθίσουν μαζί με το παιδί, να δουν τι ακριβώς κάνει και να κατανοήσουν πώς ακριβώς δουλεύει το παιχνίδι.

Κάποια σημάδια στη συμπεριφορά που υποδεικνύουν πως η ενασχόληση του παιδιού με το Minecraft καθίσταται προβληματική είναι τα εξής:

  • Ο χρόνος που αναλώνει στο παιχνίδι, έχει επίπτωση στην υγεία και στην οικογενειακή ζωή.
  • Ψεύδεται σε εσάς σχετικά με το πόσο παίζει.
  • Παρουσιάζει συμπτώματα στέρησης όταν δεν παίζει: εκνευρισμό, ανησυχία, αϋπνία, πονοκεφάλους, κατάθλιψη.
  • Απώλεια ελέγχου συμπεριφοράς κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
  • Έντονες μεταπτώσεις στη συμπεριφορά.

Η πρότασή μας:

Νέα οικογενειακά προγράμματα COSMOTE Mobile Family με όρια χρήσης στα mobile data για να έχει κάθε παιδί τα data που πραγματικά χρειάζεται.