4-6
6-12
12-15

Από 4 ετών μπαίνουν τα παιδιά στο Internet

Ευάλωτα στους κινδύνους του διαδικτύου είναι τα μικρά παιδιά σύμφωνα με την έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ σε 14.000 μαθητές.

Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειοψηφία των παιδιών (41%) ξεκινά να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο στην ηλικία των 7-8 ετών ενώ 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε τη χρήση του διαδικτύου στην πολύ μικρή ηλικία των 4-6 ετών.

Βάσει της ανάλυσης επιμέρους στοιχείων της έρευνας προκύπτει πως τα τελευταία χρόνια τα παιδιά μπαίνουν όλο και σε μικρότερη ηλικία στο διαδίκτυο, με το 39% των παιδιών Δημοτικού να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο κάθε μέρα, το 25% περίπου τις μισές μέρες της εβδομάδας, το 23% μόνο τα σαββατοκύριακα και το 13% ελάχιστα.

Όσο περνούν τα χρόνια ναι μεν τα παιδιά συνεχίζουν να μαθαίνουν κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο μόνα τους, όμως κυρίως οι γονείς και δευτερευόντως τα μεγαλύτερα αδέρφια αναλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσής τους σε αυτόν τον τομέα. Σύμφωνα με τις απαντήσεις των παιδιών μόνο ένα 7% στο Δημοτικό έμαθε να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με τη βοήθεια κάποιου εκπαιδευτικού.

Το 70% των παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο είτε ξεκίνησαν είτε κάνουν χρήση κοινωνικών δικτύων σε όλο και μικρότερη-μη επιτρεπτή ηλικία, ανοίγοντας πολλές φορές προφίλ με ψευδή στοιχεία, εν αγνοία των γονιών τους.

- Τα παιδιά μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα κατά πλειοψηφία (42%) στην ηλικία των 10-12 ετών (μη επιτρεπτή ηλικία).

- Ένα 24% των παιδιών μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα στην ηλικία των 8-10 ετών. 

Από τα παιδιά Δημοτικού που χρησιμοποιούν κοινωνικά δίκτυα:

-Το 25% αποδέχονται αιτήματα φιλίας από αγνώστους και το 16% μάλιστα έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε διαδικτυακά.

-Διαδικτυακή παρενόχληση έχει δεχτεί το 18%, ενώ το 15% έχει λανθασμένη αντίληψη ότι μπορεί να διαγράψει δημοσιευμένο υλικό.

-Το 38% έχει συναντήσει ακατάλληλο/βίαιο περιεχόμενο στο διαδίκτυο.

 

Χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς:

- Η ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα δε θα πρέπει να ξεκινάει πριν από την επιτρεπτή ηλικία, και αυτό δεν πρέπει να το διαπραγματευόμαστε.

- Πολύ σημαντική είναι η σωστή επιλογή των ρυθμίσεων στο προφίλ του παιδιού (ιδιωτικό προφίλ) και η εκπαίδευση του παιδιού μέσω συχνών συζητήσεων για την υιοθέτηση σωστών πρακτικών χρήσης (π.χ. δε μιλάμε με αγνώστους, δεν αποκαλύπτουμε προσωπικά μας δεδομένα, δεν ανταλλάσσουμε πολύ προσωπικές φωτογραφίες κ.α.)

- Επιβλέπουμε τις διαδικτυακές δραστηριότητες του παιδιού, θεσπίζουμε όρια και κανόνες ως προς τον χρόνο ενασχόλησης με το διαδίκτυο και το περιεχόμενο στο οποίο μπορεί να έχει πρόσβαση.

- Σε μικρότερης ηλικίας παιδιά χρησιμοποιούμε φίλτρα γονικού ελέγχου.

- Προσπαθούμε να διατηρήσουμε ισορροπία στις δραστηριότητες του παιδιού που περιλαμβάνουν την τεχνολογία και σε εκείνες που δεν την περιλαμβάνουν. Μια ώρα ενασχόλησης με το κινητό ή το tablet θα πρέπει να ακολουθείται από μια ώρα δραστηριότητας εκτός οθόνης. Δημιουργούμε ευκαιρίες έτσι ώστε το παιδί να αποκτήσει ισορροπία μεταξύ της ψηφιακής ζωής του και των άλλων δραστηριοτήτων του (αθλήματα, χόμπυ, κοινωνικές συναναστροφές κ.ά.)

Δίνουμε στο παιδί μας το καλό παράδειγμα. Οι διαδικτυακές μας συνήθειες θα πρέπει να συνάδουν με όσα λέμε στο παιδί σε σχέση με την ενασχόλησή του με το διαδίκτυο. Είναι ανώφελο και παράδοξο να είμαστε διαρκώς στα social media και να ζητάμε από το παιδί να βάλει όρια σε αυτή του τη δραστηριότητα.

 

Διαβάστε όλα τα αποτελέσματα της μεγάλης έρευνας που πραγματοποίησε το 2018 το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ σε δείγμα 14.000 μαθητών.

Σχετικά Άρθρα

Next chapter
Εκδηλώσεις