6-12
12-15
29/08/2019

10 κανόνες σωστής διαδικτυακής συμπεριφοράς

Η ευγένεια και ο αλληλοσεβασμός βοηθούν μικρούς και μεγάλους στην αποδοτική αλληλεπίδραση εντός και εκτός διαδικτύου.

Ο κώδικας δεοντολογικής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο (στη διεθνή βιβλιογραφία: netiquette) είναι το σύνολο των κανόνων που ορίζουν την αποδεκτή συμπεριφορά μεταξύ δύο ή περισσότερων χρηστών του διαδικτύου κατά την ηλεκτρονική τους επικοινωνία.

Ας μάθουμε ποιοι είναι αυτοί οι κανόνες, ας τους μεταφέρουμε στα παιδιά μας και ας τους ακολουθήσουμε όλοι μαζί για έναν καλύτερο, ψηφιακό κόσμο.

1. Θυμάστε ότι οι πραγματικοί άνθρωποι έχουν προτεραιότητα

Τίποτα δεν είναι πιο ενοχλητικό από το να προσπαθείς να κάνεις μια συζήτηση με κάποιον που όμως ενδιαφέρεται περισσότερο για το κινητό ή τον υπολογιστή του.

Όταν είστε με κάποιο άτομο, μην απαντάτε στο κινητό σας τηλέφωνο, εκτός αν πρόκειται να πείτε σε εκείνον που βρίσκεται στη γραμμή ότι θα τον καλέσετε πίσω. Αν περιμένετε μια σημαντική κλήση ή ένα email, ενημερώστε το άτομο που είναι μαζί σας ώστε να το γνωρίζει εκ των προτέρων και ζητήστε συγγνώμη για τη λήψη της κλήσης.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην περίπτωση που το άτομο με το οποίο βρίσκεστε είναι ο φίλος, ο σύντροφος ή το παιδί σας. Ο συνεχής έλεγχος του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, του τηλεφωνητή σας ή των κοινωνικών δικτύων ενώ βρίσκεστε μαζί τους τούς δίνει το μήνυμα ότι δεν ενδιαφέρεστε για αυτούς. Και είναι εξαιρετικά ενοχλητικό να είσαι με κάποιον που έχει μια συζήτηση στην οποία δεν μπορείς να συμμετέχεις. Αυτό ισχύει και για τους δημόσιους χώρους, όπως εστιατόρια, δημόσια συγκοινωνία, καταστήματα, ανελκυστήρες και βιβλιοθήκες.

2. Σεβαστείτε την ιδιωτικότητα των άλλων χρηστών

Μη διαβιβάζετε τις πληροφορίες που σας αποστέλλονται χωρίς να ρωτήσετε πρώτα τον αποστολέα. Το ίδιο ισχύει και για τη δημοσίευση ή την αποστολή φωτογραφιών ή βίντεο που περιλαμβάνουν άλλα άτομα.

Και θυμηθείτε, αν προσθέσετε ετικέτες σε άτομα στο Facebook, οι άλλοι χρήστες μπορεί να έχουν πρόσβαση στις εικόνες αυτών των ανθρώπων, εκτός αν έχουν προσαρμόσει τις ρυθμίσεις απορρήτου τους.

3. Αποφύγετε τα υβριστικά σχόλια

Μπορείτε να εκφράσετε την έντονη διαφωνία σας με αυτό που λέει κάποιος, αλλά μην χρησιμοποιείτε υβριστικά επίθετα ή τον απειλείτε με προσωπική βία.

4. Μην κάνετε spam

Δηλαδή, μην δημοσιεύετε επανειλημμένα την ίδια διαφήμιση για προϊόντα ή υπηρεσίες. Οι περισσότεροι ιστότοποι έχουν αυστηρούς και συγκεκριμένους κανόνες σχετικά με το ποιος επιτρέπεται να δημοσιεύει διαφημίσεις και τι είδους διαφημίσεις είναι.

5. Γράφετε με σαφή και συνοπτικό τρόπο

Σε έναν ιστότοπο που έχει πολλούς χρήστες από διάφορες ηλικιακές ομάδες ή εθνικότητες, αποφύγετε να χρησιμοποιείτε αργκό που ίσως δεν καταλαβαίνουν.

6. Θυμηθείτε ότι οι αναρτήσεις σας είναι δημόσιες

Μπορούν να διαβαστούν από τον σύντροφό σας, τα παιδιά σας, τους γονείς σας ή τον εργοδότη σας. Αν δεν θα κάνατε κάτι δημόσια, μην το κάνετε στο διαδίκτυο.

7. Μην κάνετε αποκλεισμούς στο κοινό σας

Αν έχετε ένα προσωπικό αστείο να μοιραστείτε με ένα άλλο άτομο ή έναν μικρό αριθμό ατόμων σε μια μεγαλύτερη διαδικτυακή ομάδα, στείλτε τους ένα προσωπικό μήνυμα. Μην κάνετε όλους τους άλλους να αισθάνονται αποκομμένοι.

8. Μην κάνετε προσθήκη σε φίλους και μετά τους διαγράφετε

Σκεφθείτε πριν προσθέσετε ή αποδεχτείτε την πρόσκληση φίλου. Αν δεν θέλετε να μείνετε σε επαφή μαζί τους, μην τους προσθέσετε. Αν θέλετε να είστε σε επαφή για επαγγελματικούς λόγους, πείτε τους ότι χρησιμοποιείτε το Facebook για στενές προσωπικές φιλίες και συνδέστε τους στο LinkedIn ή σε άλλο επαγγελματικό δικτυακό τόπο για πιο απομακρυσμένες επαφές.

9. Ελέγξτε αν τα γεγονότα ισχύουν πριν κοινοποιήσετε μια είδηση

Αναπτύξτε κριτική σκέψη και εμπιστευθείτε το ένστικτο και τη λογική σας. Αν κάτι σας φαίνεται απίστευτο, τότε είναι πολύ πιθανό να είναι ψέμα ή να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες.

10. Σεβαστείτε τα πνευματικά δικαιώματα

Μην δημοσιεύετε υλικό που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα των οποίων δεν είστε κάτοχοί τους. Οι ιστότοποι διαφέρουν ως προς το πόσο αυστηροί είναι.

Next chapter
Εκδηλώσεις