12-15
25/04/2019

4 οδηγίες για τις κρυμμένες διαφημίσεις στο Instagram

Πόσο εύκολο είναι για τους εφήβους να διακρίνουν εάν ένα post ή story στο Instagram είναι πληρωμένη διαφήμιση, και πώς μπορούμε να εκπαιδεύσουμε την κριτική τους ματιά;

Οι διαφημίσεις στο Instagram μπορούν να εμφανιστούν σε δημοσιεύσεις στο newsfeed σε βίντεο ή εικόνες στα Instagram Stories.

Συνήθως είναι εύκολο να διακριθούν καθώς υπάρχει ετικέτα “sponsored” ή “ad” στην εικόνα ή στο βίντεο. Ωστόσο δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που κάποια εταιρεία έχει πληρώσει για να προωθήσει ή να υποστηρίξει ένα συγκεκριμένο προϊόν, υπηρεσία ή τόπο, γεγονός που όμως δεν είναι ευδιάκριτο.

Στο Instagram δεν είναι ασυνήθιστο διάσημοι να μιλούν για το νέο μακιγιάζ, τα ρούχα ή τις διακοπές τους, επηρεάζοντας χιλιάδες followers. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτό το λαμπερό digital περιβάλλον είναι πολύ ελκυστικό για τους νεαρούς χρήστες και συχνά τους ωθεί σε εσφαλμένη εντύπωση της πραγματικότητας, σε παραπληροφόρηση και τάση καταναλωτισμού.  

Τι πρέπει να εξηγήσουμε στους εφήβους για τις διαφημίσεις στο Instagram;

1. Να παρατηρούν τα hashtags

Ένας από τους ευκολότερους τρόπους να εντοπιστεί μια χορηγία είναι μέσω των hashtags που χρησιμοποιούνται. Πολλές διασημότητες θα χρησιμοποιήσουν τα hashtags #spon, #sp ή #ad για να δείξουν ότι έχουν πληρωθεί για να προωθήσουν ένα προϊόν καθώς και τα πιο προφανή #Sponsored ή #Promotion.

Άλλα hashtags που θα πρέπει να υποψιάσουν είναι:

#gifted: για να δείξουν ότι τους έχει σταλεί ένα προϊόν δωρεάν.

#invited: έχουν επισκεφθεί δωρεάν το συγκεκριμένο χώρο (συνήθως για εστιατόρια και ξενοδοχεία).

#aff ή #affiliated: αυτό δείχνει ότι μια διασημότητα έχει πληρωθεί για να συνεργαστεί με ένα εμπορικό σήμα

#spon ή #sp: συντομογραφίες του «χορηγού» που χρησιμοποιούνται όταν κάποιος έχει πληρώσει για να δημοσιεύσει ένα μήνυμα σχετικά με ένα προϊόν.

2. Να κοιτάνε προσεκτικά την εικόνα

Να σκέφτονται πάντα τι υπάρχει στην εικόνα: Είναι ένα προϊόν το κύριο σημείο εστίασής της; Γιατί ένας διάσημος θα δημοσίευε μια εικόνα ενός αντικειμένου;

Πολλές διασημότητες πληρώνονται  για να προωθήσουν συγκεκριμένα αντικείμενα ή μάρκες μέσα από φωτογραφίες του αντικειμένου, ή της μάρκας του αντικειμένου.

3. Να ελέγχουν την ανάρτηση

Στο Instagram εμφανίζονται συνήθως μόνο οι τρεις πρώτες γραμμές του κειμένου. Κάνοντας κλικ στην επιλογή “διαβάστε περισσότερα” στο κάτω μέρος της ανάρτησης, μπορεί κάποιος να διαπιστώσει αν υπάρχει ένδειξη χορηγίας.

4. Να χρησιμοποιούν δεξιότητες κριτικής σκέψης

Ο κάθε έφηβος θα πρέπει να αναρωτηθεί: Ποιος δημοσίευσε την εικόνα; Είναι αξιόπιστος και τι άλλο περιεχόμενο συνήθως δημοσιεύει; Τι λέει για την εικόνα; Μπορεί η εικόνα να έχει επεξεργαστεί ή να εστιάζει επίτηδες σε συγκεκριμένο αντικείμενο; Γιατί το δημοσίευσε; Πώς ήθελε να νιώσω ή τι θέλει να κάνω;

Τι γράφει στην ανάρτηση; Εάν μια διασημότητα ευχαριστεί μια μάρκα για ένα προϊόν, τότε αυτό είναι μια σοβαρή ένδειξη ότι έχει πληρωθεί για να το προωθήσει.

Δείτε περισσότερα και μάθετε τρόπους για να προστατεύετε τα παιδιά σας από τις στοχευμένες διαφημίσεις στο διαδίκτυο στον σχετικό οδηγό του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ.