12-15
10/10/2018

4 συμβουλές όταν ο έφηβος παρακολουθεί ακατάλληλο περιεχόμενο

Τι κάνει ένας έφηβος όταν κλείνει την πόρτα του δωματίου του προτιμώντας την οθόνη του από τους γονείς του; Πολλοί γονείς τρέμουν και μόνο στην ιδέα ότι μπορεί να βλέπει κάτι... ακατάλληλο.

Ίσως γιατί ξεχνούν ότι και οι ίδιοι σε αυτή την ηλικία, τα αγόρια έκρυβαν «πονηρά» περιοδικά κάτω από το στρώμα μην τυχόν και τα βρει η μαμά και τα κορίτσια ξεφύλλιζαν, πάντα στα κρυφά, μυθιστορήματα αισθησιακού περιεχομένου, θέλοντας να μάθουν πώς γίνεται το σεξ.

Δεν είναι λοιπόν και αυτή μια ανάγκη του εφήβου; Ανάγκη να καλύψει απορίες για το σεξ που δεν έχουν λυθεί από τους γονείς του ή ντρέπεται να τους ρωτήσει, και συνεπώς αναζητά την πιο ασφαλή οδό: το διαδίκτυο. Πόσο ασφαλής είναι όμως στην πραγματικότητα αυτός ο δρόμος;

Έρευνα που διεξήχθη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα ευρήματα της οποίας αναλύθηκαν από το London School of Economics (EU Kids online, 2011) έδειξε ότι η αναζήτηση σεξουαλικού υλικού στο διαδίκτυο ξεκινάει από την ηλικία 11-13 ετών, με το 30% των παιδιών να έχουν δει σεξουαλικό υλικό μέσα σε χρονική διάρκεια 12 μηνών.

Η εικόνα όμως που βλέπει ένας έφηβος στο διαδίκτυο δεν είναι η πραγματική εικόνα, αλλά μία τελειοθηρική αποτύπωση στιγμής, που δεν περιλαμβάνει αισθήματα όπως η αγάπη, η τρυφερότητα, η φροντίδα, ο θαυμασμός.

Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις υπερβολικής έκθεσης σε πορνογραφικό υλικό μπορεί να παρατηρηθεί: επιθετικότητα, εσωστρέφεια, ανάγκη απομόνωσης, αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού στο σχολείο.

Ποια είναι η θέση μας ως γονείς όταν ανακαλύπτουμε ότι ο έφηβος παρακολουθεί πορνογραφικό υλικό;

1. Καταρχάς θα πρέπει να έχουμε υπόψιν ότι η εφηβεία είναι μια περίοδος που χαρακτηρίζεται από έντονες αναζητήσεις, πειραματισμούς, αυξημένη περιέργεια, ενασχόληση με προσωπικές σκέψεις, βαθύτερα νοήματα και συναισθήματα, ανάγκη αυτονομίας και ανεξαρτητοποίησης, ανάγκη αναζήτησης νέων εμπειριών που μπορεί να κινητοποιούν την αδρεναλίνη, θυμικές αντιδράσεις, συχνά άγνοια κινδύνων καθώς και ανάγκη ένταξης σε ένα κοινωνικό σύνολο.

2. Διατηρούμε την ψυχραιμία μας και δεν πανικοβαλλόμαστε. Οι φωνές, οι σκληρές επιπλήξεις και οι ενοχές που ενδεχομένως θα δημιουργήσουμε στο παιδί επειδή κάνει «κάτι κακό», δεν βοηθούν στην επικοινωνία μας μαζί του.

3. Οφείλουμε να διερευνήσουμε αν η χρήση αυτών των ιστοσελίδων είναι περιστασιακή ή μόνιμη. Στην περίπτωση της μόνιμης χρήσης, η βοήθεια ενός ειδικού είναι πολύτιμη.

4. Προσπαθούμε να κινητοποιήσουμε το παιδί να μιλήσει και να επικοινωνήσει μαζί μας, όσο άβολο κι αν είναι αυτό το θέμα.

Το ζητούμενο όμως δεν είναι να γίνει μια τέτοια κουβέντα όταν πια το παιδί θα έχει φτάσει στην εφηβεία. Όταν ήδη θα έχει παραπληροφορηθεί είτε μέσα από τις κουβέντες με τους φίλους του είτε μέσα από μη έγκυρες σελίδες στο διαδίκτυο.

Είναι πολύ σημαντικό να μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ από νεαρή ηλικία, όσο είναι ακόμα μικρά. Εάν δεν βρίσκουμε τον τρόπο να το κάνουμε, υπάρχουν βιβλία κατάλληλα για κάθε ηλικία, που μπορούν να μας βοηθήσουν. Με αυτό τον τρόπο λέμε στο παιδί την αλήθεια για το σεξ, και εκείνο όσο περνούν τα χρόνια και αρχίζει να αποκτά ολοένα και περισσότερες απορίες, θα ξέρει ότι εμείς είμαστε εκεί για να τις συζητήσουμε. Σίγουρα όμως θα μπορεί να φιλτράρει όσα βλέπει και ακούει.

Μην αφήνετε τα χρόνια να περνούν αποφεύγοντας δύσκολα θέματα συζήτησης. Είναι σίγουρο ότι θα τα βρείτε μπροστά σας, και μάλιστα πίσω από κλειδωμένες πόρτες.