12-15

6 τρόποι να αντιμετωπίσει το παιδί μας το ghosting

Έχει χάσει το κέφι του, είναι λιγομίλητο, δείχνει στεναχωρημένο. Αιτία; Κάποιος διαδικτυακός φίλος του παιδιού μας έχει διακόψει την επικοινωνία τους.

Ξαφνικά σταμάτησε να απαντάει στα μηνύματά του, δεν τον ταγκάρει πουθενά, χάθηκε, έγινε «φάντασμα». Το φαινόμενο γνωστό ως ghosting μπορεί αρχικά να μην φανεί και τόσο σπουδαίο για έναν γονέα, κι όμως είναι αρκετά σημαντικό ώστε να επηρεάσει την ψυχολογία ενός παιδιού.

Γιατί όμως ο φίλος του ξαφνικά διέκοψε τη διαδικτυακή τους επαφή; Το ghosting αποτελεί μία εύκολη λύση για όποιον θέλει να αποφύγει μία διαχείριση επικοινωνιακά, και πρόκειται για μία συμπεριφορά που κάποιος την επιλέγει αν θέλει να έχει τον έλεγχο ή αν αποφεύγει τη συναισθηματική εγγύτητα και την οικειότητα.

Θα μπορούσαμε να το ορίσουμε ως μία μορφή σιωπηλής βίας, καθώς στην πράξη το ghosting φιμώνει τον άλλον, του μειώνει την ισχύ και τη δυναμική της επικοινωνίας, τον κάνει να νιώθει απομονωμένος.

Για ένα παιδί που βρίσκεται αντιμέτωπο με το ghosting, οι ψυχολογικές συνέπειες μπορεί να είναι:

Απογοήτευση, θυμός, θλίψη, πένθος, απώλεια, ανημποριά και αίσθημα αβοηθησίας καθώς δεν μπορεί να εκφραστεί.

Η αδυναμία του παιδιού να διαχειριστεί και να εκφράσει αυτά τα συναισθήματα μειώνει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή του κάνοντάς το πιο εσωστρεφές.

Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς όταν το παιδί μας πέφτει θύμα του ghosting:

1. Προσπαθούμε να το ακούσουμε και να καταλάβουμε τις βαθύτερες σκέψεις του.

2. Αποδεχόμαστε την ένταση των συναισθημάτων του παιδιού και κατανοούμε το μέγεθος του προβλήματός του.

3. Χρησιμοποιούμε τη συναισθηματική νοημοσύνη μπαίνοντας στη θέση του παιδιού μας. Καλό είναι να αποφύγουμε να χρησιμοποιήσουμε τον εαυτό μας ως παράδειγμα ή να μιλάμε για το εγώ μας αλλά να εστιάσουμε στις συμπεριφορές, στις σκέψεις και στα συναισθήματα του παιδιού μας.

4. Το παροτρύνουμε να εκτονωθεί σωματικά, π.χ. κάνοντας γυμναστική, και να αναζητήσει φίλους και συμμαθητές με τους οποίους θα μιλήσει και θα μοιραστεί όμορφες στιγμές.

5. Εστιάζουμε στον ορισμό της πραγματικής φιλίας και στο ποιους ανθρώπους έχουμε πραγματικά ανάγκη γύρω μας. Ως γονείς πρέπει να βοηθήσουμε το παιδί μας να καταλάβει ότι η απώλεια είναι μία διαδικασία που προκύπτει στη ζωή μας και ότι μέσα από αυτήν καταλαβαίνουμε τα λάθη μας και τα λάθη των άλλων και τελικά βγαίνουμε πιο δυνατοί.

6. Συμβουλεύουμε το παιδί να μιλήσει πρόσωπο με πρόσωπο με τον/την ghoster καθώς αυτός είναι ο πρέπων τρόπος να λύνουμε τις διαφορές ή τις παρεξηγήσεις με τους φίλους μας. Εάν όμως αυτό τού είναι δύσκολο, κινητοποιούμε το παιδί μας να προχωρήσει παρακάτω, να το ξεπεράσει και να μην ασχοληθεί άλλο με το φαινόμενο. Γιατί είναι λογικό και αναμενόμενο το παιδί να αναζητήσει εξηγήσεις για να απαντηθούν τα γιατί του. Η συνεχής όμως αναζήτηση είναι μία στρεσογόνα διαδικασία από την οποία ο μεν ghoster συχνά λαμβάνει ικανοποίηση, το δε θύμα εγκλωβίζεται σε έναν φαύλο κύκλο ερωτήσεων, απαντήσεων και ενοχών.

Όπως και στην πραγματική ζωή έτσι και στη διαδικτυακή, το παιδί μας θα βρεθεί αντιμέτωπο με δύσκολες καταστάσεις και θα πληγωθεί από άτομα που θεωρούσε φίλους του.

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε αυτά τα φαινόμενα είναι να εστιάσουμε στην πρόληψη και στην εκπαίδευση του παιδιού έτσι ώστε να μάθει πώς να συμπεριφέρεται ως σωστός ψηφιακός πολίτης και πώς να διαχειρίζεται δύσκολες καταστάσεις στις σχέσεις του. Και φυσικά, να βρισκόμαστε δίπλα του οποτεδήποτε το χρειαστεί.